Marknadsför ditt företag på ett effektivt sätt

Marknadsför ditt företag på ett effektivt sätt
Som företagare är det lätt att lägga dygnets alla timmar på att göra sina tjänster och produkter så bra för kunden som möjligt. Det är lätt att glömma bort att detta inte spelar någon roll om ens målgrupp inte vet att man existerar. I följande artikel listas marknadsföringsstrategier som ökar din exponering och samtidigt adderar värde till din verksamhet.

De flesta med erfarenhet av företagande vet att marknadsföring är vitalt för att vinna kunder. Tack vare internet finns i dagsläget flera sätt att marknadsföra sig på som är både billiga och effektiva. I den här artikeln tipsar vi er om

  1. Marknadsföring via sociala medier
  2. Samarbeten med andra företag
  3. Hur du kan öka ditt företags publicitet

Marknadsföring i sociala medier

Som företagare kan du använda flera sociala kanler för att nå ut till din kundgrupp. Du kan starta en blogg, ett instagramkonto eller välja att lägga upp en gratis företagssida på Facebook, där du kan dela allt från andras inlägg till egna bilder och videos. Du kan också betala för att annonsera i sociala medier och du väljer då själv vilken målgrupp du vill nå samt hur mycket pengar du vill lägga på din annonsering. Detta är ett bra sätt att nå ut till allmänheten på eftersom de flesta använder sig av någon typ av social media dagligen.

Det är enklare att bygga en relation till sina kunder via sociala medier, då du kan hålla en mer personlig ton än på exempelvis er hemsida. Via den här typen av medier kan du dessutom nå ut till väldigt många väldigt snabbt, då dina inlägg direkt kan ses av ditt nätverk och sedan i sin tur kan spridas vidare till deras nätverk på bara några minuter via gilla-markeringar och delningar. Se till att skapa inlägg som andra vill sprida – uppmuntra detta genom tävlingar och rabatter. Ytterligare en fördel med sociala kanaler är att det är förhållandevis billigt att använda sig av, även vid annonsering.

Samarbeta med andra företag

Modern marknadsföring handlar mycket om att bygga relationer – inte bara med dina kunder. Det är väldigt effektivt att samarbeta med andra företag. Ni kan till exempel använda er av influencers som marknadsför er via sina kanaler, eller arbeta med företag med samma målgrupp som er för att nå ut till varandras kundbaser. Det kommer att öka er exponering och behöver inte kosta er någonting.

Ett annat sätt att samarbeta med företag är att tillsammans hålla i evenemang – kostnaden blir lägre när ni är fler. Om du till exempel har ett VVS-företag kan du kontakta byggföretag och samarbeta för att genomföra totalentreprenad hos kunderna.

Marknadsföring behöver inte kosta skjortan och att göra ett bra jobb ökar värdet på era produkter och tjänster. I slutändan leder det dels till förbättrad kundupplevelse för era nuvarande kunder och kan resulta i att de rekommenderar er till sina nära och kära.

Öka er publicitet

Publicitet är viktigt – alla älskar spännande nyheter. Har ditt företag någonting nytt att presentera som en journalist skulle vilja skriva om? Du kan också kommentera bloggar och debattera inom ett ämne som rör er verksamhet och på så sätt rikta uppmärksamhet mot ditt företag. Det allra viktigaste för ett företag är att synas, och gärna att synas via positiv publicitet. Tänk alltid igenom vilket ditt syfte är med din publicitet, vilka du vill vända dig mot och vad du vill väcka för känslor.

Hjälpte detta dig?
Kände du att du fick informationen du sökte efter i denna artikeln?
Tack!
Något gick fel