Några tips till dig inför deklarationen

Några tips till dig inför deklarationen
Det börjar närma sig tiden på året då det är dags att deklarera. Som företagare behöver du dels göra din privata deklaration, dels deklarera ditt företag. Nedan ger vi några tips kring vad du bör tänka på, viktiga datum att hålla koll på och hur deklarationen skiljer sig åt beroende på vilken företagsform du har.

Viktiga datum 2024 att ha koll på

3 mars

Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen digitalt.

4 mars — 8 mars

Deklarationen skickas ut digitalt

15 mars — 15 april

Deklarationen skickas ut med post för de som saknar digital brevlåda.

19 mars

Deklarationen öppnar.

2 maj

Sista dagen att deklarera.

13 maj

Sista dagen att lämna in momsdeklarationen för dig som redovisar moms en gång om året.

14 november

Eventuell kvarskatt ska vara betald, om det inte står något annat datum på ditt slutskattebesked.

Enskild firma

Som enskilda näringsidkare deklarerar för företaget samtidigt som du gör din privata inkomstdeklaration. Du gör detta genom att först göra ditt årsbokslut och sedan fylla i samt lämna in NE-bilagan som du får med deklarationen. Om du har en omsättning som understiger 3 miljoner kronor kan du upprätta ett förenklat årsbokslut. Gör du detta digitalt kan du sedan föra över uppgifterna direkt i NE-bilagan i deklarationen.

Handelsbolag

Om du är delägare i ett handelsbolag ska du lämna in din N3A-bilaga tillsammans med din inkomstdeklaration, där du redovisar för din del av handelsbolagets resultat. Om du även ska deklarera för handelsbolaget görs det i inkomstdeklaration 4. När detta ska göras styrs av bolagets räkenskapsår.

Aktiebolag

Deklarationsprocessen för delägare i fåmansföretag liknar den för delägare i handelsbolag. Utöver din privata inkomstdeklaration ska du även lämna in en K-10 bilaga där du redovisar utdelning från företaget samt eventuell vinst eller förlust om du sålt aktier i företaget. När aktiebolagets egen inkomstdeklaration ska lämnas in styrs av dess räkenskapsår.

Kontrollera uppgifterna

Precis som för din privata inkomstdeklaration är det viktigt att kontrollera de förtryckta uppgifterna även för företaget. Har det blivit fel i kontrolluppgifterna kommer det även att bli fel i deklarationen om du inte rättar uppgifterna.

Se vilka avdrag du kan göra

Som företagare får du göra avdrag för kostnader som är nödvändig för att driva verksamheten – oavsett vilken företagsform du har. Skillnaden är dock att om du bedriver enskild näringsverksamhet gör du avdragen i din inkomstdeklaration, medan avdragen görs i bolagets deklaration om du bedriver aktiebolag eller handelsbolag. Driver du en enskild firma kan du använda Skatteverkets Avdragslexikon för att se vilka avdrag du kan, och inte kan, göra.

Ett vanligt avdrag är ifall man bedriver verksamheten från sin privata bostad. Bedriver du enskild firma kan du dra av för kostnaden oavsett om du har ett särskilt inrättat arbetsrum eller inte. För dig som driver aktieboalg eller handelsbolag krävs det att arbetsrummet är inrett på ett sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål för att du ska kunna dra av för det. Istället kan man hyra ut en del av bostaden till bolaget. Bolaget kan då göra avdrag för hyreskostnaden medan du som ägare betalar 30 % kapitalskatt på överskottet av hyran.

Reserveringar för enskild firma

Som enskild näringsidkare bör du se över de möjligheterna att kunna sänka ditt skattemässiga resultat. Det kan göras antingen genom att du flyttar en del av inkomsten från näringsverksamhet till inkomst av kapital genom att göra en så kallad positiv räntefördelning. Du får göra positiv räntefördelning när kapitalunderlaget i verksamheten är högre än 50 000 kr vid årets ingång. Du kan även göra avsättningar till periodiseringsfond eller expansionsfond för att skjuta på skatteeffekten och för att kunna kvitta framtida underskott.

Hjälpte detta dig?
Kände du att du fick informationen du sökte efter i denna artikeln?
Tack!
Något gick fel