Tips för att ta kontroll över lagerhanteringen

Tips för att ta kontroll över lagerhanteringen
Att hantera ett lager är inte en helt lätt uppgift för småföretagare. Trender kommer och går och det har säkert hänt att du haft en hel drös produkter i en viss färg eller storlek som du tvingats rea ut för att de helt enkelt inte gått åt. Men det är även vanligt att företag inte har stenkoll på sitt lager på grund av att inventeringen inte riktigt hänger med. Det finns dock sätt att råda bot på det här och få ut så mycket som möjligt av ditt lager och därmed din investering i ditt företag.

Skapa en rutin för inventeringen

Ett lager kostar pengar för företaget och är en stor investering. Därför är det extra synd om du på grund av inventeringen inte får ut det mesta av det du köpt in. Att inventera innebär att skapa ett register av varorna som finns i ditt företags lager. Det vanligaste är att inventera en gång per år och om du har ett lager- eller inventariesystem behöver varje vara bara inventeras en gång. Om du har ett mindre lager är det lättare att hålla koll på produkterna och det är viktigt att göra eftersom du kan anpassa vad du beställer in efter vad du redan har. Märker du till exempel att vissa varor inte går åt lika fort behöver du inte beställa lika mycket av dem nästa gång.

Håll koll på trender

En viktig del när det kommer till lager är att försöka undvika att binda upp för mycket pengar i det eftersom risken med att köpa in saker som inte går åt är att du måste rea ut dem sen, eller i värsta fall inte får dem sålda alls. Genom att hålla koll på din markands olika trender kan du minska den risken eftersom du kan kontrollera vad du beställer in baserat på vad som troligtvis kommer att sälja mest.

Fråga kunderna vad de vill ha

En annat taktik för att inte fylla lagret med onödiga produkter är att fråga dina kunder vad de vill ha. Det kan du göra på lite olika sätt. Om du har en fysisk butik kan du fråga kunder i kassan. Det är ett effektivt sätt att ta tempen på efterfrågan. Om du har en webbshop kan du välja att ställa frågan någon gång i betalningsprocessen på hemsidan, eller så kan du maila kunden i efterhand.

Se bakåt och lär av det

Du kan också ta lärdom av din egen historia. Om du ser bakåt på beställningar och köp kan du snabbt se olika mönster. Många produkter är till exempel säsongsbetonade vilket betyder att de går åt mer eller mindre under olika säsonger. Då vet du om du måste täcka upp med ett lite större lager av något inför vintern och när du kan minska beställningen.

Hjälpte detta dig?
Kände du att du fick informationen du sökte efter i denna artikeln?
Tack!
Något gick fel