
Redan som barn visste Joana Sdik att hon ville bli tandläkare. År 2016 tog hon tandläkarexamen från Karolinska Institutet. Det var hantverket, precisionen och möjligheten att hjälpa patienter som lockade henne. Idag driver hon sin egen praktik, en plats där kunskap, omsorg och teknik möts.
”Jag har alltid älskat hantverket. Som tandläkare handlar det inte bara om att laga tänder, det handlar om att möta hela människan och göra det friskt och fint, skapa trygghet, utbilda och ge ett leende patienten känner sig stolt över,” berättar Joana.
Vägen till egen praktik har varit fylld av lärdomar. Efter att ha arbetat på sjukhus med kirurgi en tid i både Sverige och Danmark fick Joana värdefull erfarenhet av att hantera akuta situationer, något som gav henne modet att starta eget som ung tandläkare. ”Den erfarenheten har gjort att jag vågat ta steget att investera och bli egenföretagare tidigt i karriären,” berättar hon.
Resan har också inneburit en snabb inlärningskurva utanför tandvårdsstolen. ”Man går i skolan i fem år för att lära sig diagnostisera, borra och skära, men när jag byggde om praktiken fick jag också lära mig hur en kompressor fungerar och hur jag hanterar all teknik som behövs för att allt ska gå runt bakom kulisserna.” Utöver det tekniska har företagandet i sig varit en ny värld. ”Ekonomi och affärsverksamhet var helt nytt för mig, men efter tre år har det stabiliserats.”


En viktig investering för kliniken har varit steget mot digitalisering. Med hjälp av finansiering kunde Joana köpa en digital skanner som tar flera tusen bilder i sekunden och skapar en tredimensionell digital modell av patientens tänder och mun. ”Tidigare tog den analoga processen längre tid. Nu tar det ungefär tre minuter att skanna hela bettet – överkäke, underkäke och bitning. Det gör att vissa behandlingar både går snabbare och blir mer precisa. Dessutom är det en stor fördel att patienten kan följa med och se på en skärm vad jag gör” förklarar hon. Responsen från patienterna har varit mycket positiv.
Framtiden för tandvården ser hon som starkt präglad av digitalisering och AI. ”Jag tror att vi kommer få ännu smidigare arbetsflöden, kanske med hjälp av AI i journalföringen som idag tar mycket tid. Själv vill jag också växa och utveckla verksamheten, man måste våga tänka stort.”
Just nu driver Joana en praktik i centrala Stockholm med två behandlingsrum, men visionen är större. ”Det är en utmaning som egenföretagare att veta när det är rätt tidpunkt växa. Det finns många delar som ska falla på plats, personal, inköp, underhåll bland annat, det är en del av resan. Det är lite som att ta hand om en liten bebis,” säger hon med ett leende.

Froda grundades 2015 med ambitionen att omdefiniera företagsfinansiering genom att göra den mer tillgänglig och effektiv för småföretag. Frodas vision är att ge alla småföretagare, oavsett bakgrund, möjligheten att förverkliga sina affärsidéer. Genom att kombinera teknisk innovation med effektiva, digitala processer har Froda kortat ner lånehanteringen från månader till minuter – och skapat en finansieringsmodell som är snabb, rättvis och inkluderande. Idag är Froda ett av Europas snabbast växande techbolag.
2021 inledde Froda en satsning på embedded finance och genom den har bolaget expanderat till Norden, Storbritannien och Tyskland samt ingått partnerskap med bland annat Visa, Lunar och Checkout.com. Som kreditmarknadsbolag står Froda under Finansinspektionens tillsyn.