
Att jobba med det du brinner för är något de flesta vill och att bygga ett företag kring sin passion är något många människor drömmer om. En som har lyckats är William Roosmark. Med hårt arbete, driv och en passion för sneakers har han byggt upp We Got Them – och resan har bara börjat.
Efterfrågan på limiterade sneakers har fullkomligt exploderat de senaste åren och i kölvattnet av det har en ny typ av företag börjat växa fram – andrahandsförsäljare. För den driftige finns det pengar att tjäna och utvecklingen drivs av unga entreprenörer med okonventionella metoder. Istället för att upprätta officiella relationer med varumärkena de säljer, letar de med ljus och lykta upp skor som sålt slut överallt, för att sedan sälja dem vidare. William Roosmark såg utvecklingen och har byggt sitt företag kring att ha skorna som alla vill ha, men som ingen kan få tag på.
"Vi specialiserar oss på att sälja sneakers från populära och eftertraktade varumärken. Skorna är svåra att få tag på då de släpps i begränsad upplaga med enorm hype och därför säljer de slut snabbt i alla butiker. Men vi letar upp exemplar i nyskick på andrahandsmarknaden och säljer vidare till konsumenter som inte lyckades köpa skorna när de släpptes."
Hur kom du på idén att starta We Got Them?
"Jag fick idén från att en vän köpte och sålde sneakers som hobby. Det gjorde mig intresserad av sneakers och jag såg potentialen att göra det i mycket större skala. Jag har alltid varit intresserad av att driva olika företag och komma på nya lösningar och det här är den idén som fungerat bäst hittills."


Hur har resan varit?
"Resan har varit väldigt rolig hittills. Från att driva ett hobbyföretag till att öppna två fysiska pop-up butiker, en i Uppsala och en i Stockholm. Pop-up butikerna är det jag är mest stolt över att vi lyckats åstadkomma. Det var kul att se att vårt koncept är väldigt uppskattat och att få träffa alla våra kunder i verkligheten. Det var även ett kvitto att vi har förmågan att expandera, nå ut till nya marknader och nya kunder."
Varför vände du dig till Froda?
"Vid speciella släpp köper vi in stora mängder skor och då binder vi upp väldigt mycket kapital. Finansiering gör att vi kan erbjuda ett stort utbud av skor som möter kundernas efterfrågan, utan att behöva tömma kassan och binda upp för stor del av den i lagret. Jag jämförde olika långivare och Froda erbjöd den bästa räntan och enklaste lösningen. Hela låneprocessen är väldigt enkel, upplägget är lätt att förstå sig på och det är tydligt vad som förväntas av båda parter. En annan viktig aspekt för mig är flexibiliteten som Froda erbjuder när det kommer till att hantera och betala tillbaka lånet."

Froda grundades 2015 med ambitionen att omdefiniera företagsfinansiering genom att göra den mer tillgänglig och effektiv för småföretag. Frodas vision är att ge alla småföretagare, oavsett bakgrund, möjligheten att förverkliga sina affärsidéer. Genom att kombinera teknisk innovation med effektiva, digitala processer har Froda kortat ner lånehanteringen från månader till minuter – och skapat en finansieringsmodell som är snabb, rättvis och inkluderande. Idag är Froda ett av Europas snabbast växande techbolag.
2021 inledde Froda en satsning på embedded finance och genom den har bolaget expanderat till Norden, Storbritannien och Tyskland samt ingått partnerskap med bland annat Visa, Lunar och Checkout.com. Som kreditmarknadsbolag står Froda under Finansinspektionens tillsyn.