Lokaler
Våren är ett perfekt tillfälle att se över ditt företags lokaler. Det kan handla om allt ifrån enklare estetiska förbättringar till större renoveringsprojekt eller att helt enkelt hitta nya lokaler. Om dina lokaler inte möter kraven ditt företag har är risken att dina resurser inte maximeras och att ditt företagets produktivitet påverkas negativt. En inspirerande arbetsmiljö kommer även bidra till att främja kreativitet och produktivitet bland dina anställda. För företag där kunderna vistas i lokalerna blir lokalerna än viktigare. De är en förlängning av ditt företags varumärke och identitet och en välkomnande, inspirerande och professionell miljö kan förbättra kundupplevelsen.
Tekniska verktyg
Ytterligare ett område som är värt att se över är dina tekniska verktyg. Utvecklingen inom både hård- och mjukvara går i rasande takt och våren är ett bra tillfälle att utvärdera om de verktyg ditt företag använder gör jobbet eller inte samt ifall det kommit nya lösningar som kan automatisera och effektivisera processer. Att investera i ny hård- och mjukvara kan ta emot ifall den nuvarande fortfarande funkar. Men ifall det innebär att ditt företag går miste om produktivitet och effektivitet av att inte uppgradera får du se till alternativkostnaden. För om värdet du går miste om överstiger kostnaden för investeringen innebär det att ditt företag förlorar på att inte uppgradera. Ett område som är extra aktuellt att se över är ditt företags it-säkerhet för att säkerställa att dina system och data är skyddade samt att du har backup på allting.
Lager
För alla företag som säljer produkter är lagerstrategin av största vikt för att säkerställa att det finns tillräckligt med varor för att möta kundernas efterfrågan, utan att behöva bli stående med osålda produkter när säsongen är slut. Analysera företagets data för att förutse efterfrågan, identifiera vilka produkter som går bäst och säkerställ att du har tillräckligt mycket av dessa. På så sätt kan du hitta en balans mellan att hålla populära produkter i lager samtidigt som du får utrymme att testa nya produkter. För företag med stora säsongsvariationer blir detta extra viktigt för att planera inför högsäsongen.
Kampanjer
Våren är som sagt en tid då motivationen och optimismen generellt sett är på topp, vilket gör det till ett ypperligt tillfälle att lansera marknadsföringskampanjer för att dra nytta av de positiva vindarna. Det kan vara såväl mer långsiktiga varumärkesbyggande insatser, som mer kortsiktiga säljdrivande insatser. Det bästa är att göra en kombination av båda delarna för att bygga lojalitet och preferens samtidigt som du ökar försäljningen här och nu.
Expansion
Lyfter du blicken från kampanjer finns det även fler sätt att växa ditt företag som kräver lite mer planering och övervägande. Om din verksamhet är stabil och du vill ta nästa steg är det en bra tid att börja planera för att expandera genom att bredda antingen utbudet, din geografiska närvaro eller båda delarna. Expansion kan dock även innebära att utforska alternativa affärsmodeller för att komplettera eller ersätta din nuvarande, eller att ingå partnerskap med andra företag.
Hållbarhet
Fokus på hållbarhet är inte längre något som bara de intresserade ägnar sig åt, utan det är en nödvändighet för alla moderna företag. I takt med att lagstiftningen kring hållbarhet kommer att omfatta allt fler företag finns det mycket att vinna på att ligga i framkant som företagare. Att investera hållbarhetsinitiativ och att jobba för att minska företagets klimatpåverkan behöver heller inte innebära att lägga resurser på något som inte ger avkastning, snarare tvärtom. I många fall kan det leda till att ditt företag faktiskt kan spara pengar, bli mer effektivt samt få en konkurrensfördel gentemot konkurrenterna. Så ta våren till att se ifall det finns möjlighet att gå över till fossilfria transporter, ifall det finns mer hållbara alternativ i din produktionskedja eller om du kan minska ditt avfall.