Artiklar

Här hittar du en samling av tips, artiklar, nyheter och inspiration för dig som företagare.
Så kan du öka din försäljning under sommaren
Sök
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Kostnadsställen - så kan du öka lönsamheten i ditt företag!
2/8/2024
Företagsekonomi

Kostnadsställen - så kan du öka lönsamheten i ditt företag!

I samarbete med Bokio

Att driva ett framgångsrikt företag kräver att man har bra koll på hur verksamheten presterar. Vilka produkter eller tjänster genererar mest pengar, eller vilket område är mest lönsamt? Få bättre koll på ditt företags ekonomi med hjälp av kostnadsställen!

Vad är kostnadsställen? 

Ett kostnadsställe är en plats inom ett företag där kostnaderna uppstår. Det kan exempelvis vara olika avdelningar, funktioner eller enheter i ett företag. Beroende på ditt företags storlek och bransch kan du ha nytta av olika många kostnadsställen. 

Genom att tilldela kostnader och intäkter till specifika kostnadsställen kan företaget se var och hur pengar används. Det gör det möjligt att identifiera områden som går ekonomiskt bra respektive dåligt, vilket kan underlätta styrningen av ditt företag. 

Om ditt företag består av två områden, uthyrning av lägenheter och renovering av lägenheter, kanske uthyrningen genererar en hög vinst medan renoveringsdelen går plus minus noll. Om företaget inte använder sig av kostnadsställen går det inte att se dessa siffror svart på vitt – men om du skulle bokföra med kostnadsställen kan du få exakta siffror på hur de olika delarna presterar var för sig! 

Exempel på hur kostnadsställen används 

Kostnadsställen och andra ekonomiska begrepp kan ibland vara krångliga att förstå, låt oss därför konkretisera kostnadsställe med ett exempel. 

Benny driver en klädbutik. Han har olika avdelningar i sitt företag, bland annat inköp, försäljning och marknadsföring. När Benny bokför likställer han varje avdelning som ett kostnadsställe och tillskriver kostnader och intäkter till rätt område. På så sätt kan Benny få bra koll på vilka kostnader och intäkter varje avdelning har.

Benny kan själv välja hur han väljer att dela upp sina kostnadsställen. Han kan välja att dela in kostnadsstället “försäljning” till ännu mindre delar, exempelvis genom "barnkläder", "damkläder" och "herrkläder". 

Vill han få insikter på detaljnivå kan han dela in kostnadsställen per varumärke eller per kategori av plagg. Istället för att få en bild för hela verksamhetens resultat kan han få en mer detaljrik bild av sitt resultat, som kan ligga till grund om han behöver strama åt budgeten eller ska genomföra en investering. 

Vem gynnas av att använda kostnadsställen? 

Som egenföretagare kan du med stor fördel använda dig av kostnadsställen för att få bättre koll på var dina styrkor och svagheter ligger i ditt företag. Det gör att du kan ta mer välgrundade beslut för att utveckla ditt företag ytterligare. 

Företag med olika områden 

Du som driver ett företag som har olika områden har extra stor nytta av att kunna del upp de olika områdenas intäkter och kostnader. Men även du som är till exempel konsult kan välja att skilja på olika typer av tjänster för att veta vad som är mest lönsamt för dig. 

Projekt 

För någon som jobbar mycket i projektform kan det vara nyttigt att använda sig av kostnadsställen för att få fram siffror på hur olika projekt går ekonomiskt. Det kan vara särskilt användbart för någon som driver flera parallella projekt. 

Ett företag med få anställda 

I ett företag med få anställda kan varje anställd vara ett kostnadsställe, på så sätt kan man se hur mycket varje anställd genererar. 

Sammanfattningsvis har de flesta företagen något att vinna på att använda sig av kostnadsställen i sin redovisning.

Få full kontroll över ditt företag med Bokio! 

Med Bokio kan du skapa så många olika kostnadsställen ditt företag behöver. Med bokföring, fakturering, lönehantering, företagskonto och automatiska rapporter är det enklare än någonsin att få full kontroll över din ekonomi! 

Läs mer om Bokio

Positivt inflationsbesked
12/7/2024
Företagsekonomi

Positivt inflationsbesked

Semestertiderna är i full gång och sommaren har hittills bjudit på en blandning av sol, regn och positiva makroekonomiska besked. Men vad betyder det egentligen för dig som företagare och vad kan du förvänta dig framåt?

Äntligen sjunker inflationen

Inflationen i Sverige har sjunkit kontinuerligt sen toppen i december 2022. Maj bjöd dock på en besvikelse när inflationssiffran låg oförändrad från april och högre än estimerad. Juni däremot bjöd på riktigt positiva besked. Efter att ha legat över Riksbankens mål på 2 procent sen augusti 2021 landade inflationen på 1.3 procent enligt KPIF som är det måttet Riksbanken går efter. En siffra som var lägre än både Riksbanken och marknadens prognos.

Det är positiva besked för företagare på flera fronter. Inflationen gör att kunderna riskerar att dra ner på affärerna när deras allmänna kostnader ökar. Men den påverkar även företagare på samma sätt som den påverkar konsumenter, där hög inflation leder till kostnadsökningar på inköp av både varor och tjänster. Mer priskänsliga kunder samtidigt som du själv drabbas av kostnadsökningar är en svår balansgång men att inflationen nu sjunker kommer förhoppningsvis leda till att läget går mer mot det normala. 

Konkurserna minskar

Ett annat positivt besked från sommaren var att kreditupplysningsföretaget UC rapporterade att konkurserna minskade för första gången på två år. Konkurserna är dock fortsatt på rekordhöga nivåer sett till året som helhet, men en minskning ingjuter optimism inför andra halvan av året. Precis som inflationen påverkar på flera sätt, gör konkurser det med. Minskat antal konkurser får därför positiv påverkan i hela näringskedjan. 

Styrräntan lär sänkas

Riksbanken har hittills i år sänkt styrräntan med 0.25 procent i maj och i senaste penningpolitiska beslutet signalerade det att det kan komma ytterligare tre sänkningar i år. Konsensus bland ekonomiska analytiker är att det blir mellan två och fyra sänkningar i år och majoriteten av storbankerna tror att den första sker redan i augusti. Att styrräntan sänks är en  lättnad för både hushåll och företag som har pressats av de höga räntenivåerna. 

Vad innebär det för företagare?

Att inflationen sjunker, konkurserna minskar och styrräntan sänks är positivt för hela samhället. Som företagare innebär det också att du förhoppningsvis kan börja andas ut efter den tuffa perioden som varit. När styrräntan sjunker ökar köpkraften i samhället och som företagare kan du förvänta dig att försäljningen kan komma att ta fart igen. Sänkningarna kommer även få effekt i flera led. I takt med att räntenivåerna sänks kommer dina leverantörers kostnader att sjunka, vilket troligen kommer ge positiva effekter på dina inköpspriser.

På sikt kommer sänkningar av styrräntan även leda till att finansieringskostnaderna för företag, som har en viss eftersläpningseffekt jämfört med de rörliga bolånen, minska de med. Kostnaden att investera i ditt företag kommer därför att sjunka den med. Allt som allt innebär sommarens positiva besked att du som företagare kan börja blicka mer hoppfullt mot framtiden och gå optimistiskt in i hösten.

Varning för bedragare
3/7/2024
Tips

Varning för bedragare

Just nu pågår ett bedrägeriförsök där någon ringer från dolt nummer och utger sig för att vara Froda samt uppmanar till att lösa lån i förtid. Samtalen kommer inte från Froda och vi uppmanar dig att lägga på om någon ringer och ber dig lösa ditt lån i förtid. 

Det händer att Froda ringer ut till dig som kund. När vi ringer gör vi dock aldrig det från dolt nummer. Vi kommer heller aldrig be dig att legitimera dig när vi ringer eller uppmana till att lösa ditt lån i förtid. Får du ett samtal eller sms med uppmaningar om att lösa ditt lån i förtid uppmanar vi dig att kontakta vår support.

Vill du läsa mer om hur du kan arbeta för att undvika bedrägeri? Klicka här

Undvik en skattesmäll i höst
1/7/2024
Tips

Undvik en skattesmäll i höst

Under 2020 införde Skatteverket en tillfällig möjlighet till anstånd med skattebetalningen som stöd till företagare som drabbats ekonomiskt under pandemin. Stödet har förlängts i omgångar men den 12 september i år är det dags att börja betala in skatten. Det är något som kan ställa till problem för företag som inte ansöker om avbetalning i tid. 

Coronapandemin var tuff för samhället i stort men en grupp som drabbades särskilt hår var landets företagare. Samtidigt som intäkterna saktade ner, eller i värsta fall stannade av helt, bestod kostnaderna. Därför infördes en rad åtgärder för att hjälpa företagare ekonomiskt under en utsatt period. En av dessa åtgärder var att Skatteverket införde ett tillfälligt anstånd som gav möjlighet att skjuta upp betalning av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och moms.

Hur anståndet fungerade

Anståndet kunde sökas för redovisningsperioder januari 2020−januari 2021, oktober till december 2021 och april till juni 2022 och var uppdelat i flera led. I ett första skede kunde företag ansöka om anstånd i upp till 12 månader men som längst till och med 12 september 2023 (17 januari 2024 för företag som redovisar moms en gång om året). Därefter kunde företag ansöka om att få förlängt anstånd med upp till ytterligare 12 månader fram till och med den 12 september 2024 (17 januari 2025 för företag som redovisar moms en gång om året). Beroende på när företag ansökt har de alltså kunnat få anstånd med upp till 24 månader för skatteinbetalningarna.

Det händer när anståndet löper ut

När ett företag haft tillfälligt anstånd i 24 månader, eller kortare om det begränsats av slutdatumen, kommer det behöva betala in den uppskjutna skatten. Skatteverket skickar ut information ca 30 dagar innan slutdatumet för anståndet med information om när pengarna ska betalas in samt hur mycket ränta och avgift som tillkommer (anståndet var inte kostnadsfritt utan det tillkommer kostnadsränta och en anståndsavgift). För alla företag med månads- eller kvartalsredovisning som ansökt om förlängning av anståndet efter den 12 september 2023 kommer detta att ske omkring den 12 augusti. 

Anståndet kan delbetalas 

Som tur är behöver de allra flesta företagen inte betala hela summan i ett svep. När det förlängda anståndet löper ut kan företag ansöka om att förlänga anståndet i upp till 36 månader till, förutsatt att en avbetalningsplan upprättas. För att kunna ansöka om en avbetalningsplan krävs det dock att företaget haft tillfälligt anstånd i 24 månader, eller så långt som möjligt om det begränsats av slutdatumen. 

Avbetalningen kan delas upp i som minst två delbetalningar och som mest 36 delbetalningar under en tid om max 36 månader. Huvuddelen av återbetlaningen måste dock ske under den första delen av avbetalningsplanen. 

Läs mer om det tillfälliga anståndet med skattebetalning och hur du ansöker om en avbetalningsplan på Skatteverkets hemsida.

Din guide för att starta företag
13/6/2024
Tips

Din guide för att starta företag

Att starta företag är en spännande men krävande resa. Med förberedelser, planering och välavvägd strategi kan du navigera utmaningarna och bygga en framgångsrik verksamhet. I Sverige, med sitt stödjande affärsklimat och starka innovationskultur, finns stora möjligheter för företagare att etablera och utveckla företag. Den här guiden ger dig en översikt över vad du bör tänka på när du ska starta företag.

Formulera en affärsidé

Det första steget i att starta ett företag är att ha en tydlig och genomförbar affärsidé. Identifiera dina potentiella kunders behov och beteenden, aktuella trender och potentiella nischer. En effektiv metod är att genomföra marknadsundersökningar eller fokusgrupper för att testa din idés genomslagskraft. Var inte rädd för att anpassa din idé baserat på feedback och nya insikter. En flexibel och responsiv strategi kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande.

Välj företagsform

Ditt val av företagsform när du startar företag påverkar allt från skattehantering till hur du kan skala upp. Det är därför inte bara att välja på känsla utan du bör välja den företagsform som passar din verksamhet bäst. En enskild firma passar om du driver företaget själv och ifall verksamheten är liten till att börja med. En enskild firma erbjuder enkelhet och full kontroll, men medför personligt ansvar för skulder och risker. Aktiebolag erbjuder juridisk separation mellan företaget och den personliga ekonomin, men kräver mer administration och ett startkapital. Förstå skillnaderna och riskerna med varje företagsform för att välja den som bäst passar ditt företags långsiktiga mål. 

Ditt val av företagsform påverkar allt från skattehantering till hur du kan skala upp ditt företag. Förstå de juridiska och ekonomiska implikationerna av varje form, från enskild firma till aktiebolag. Överväg dina långsiktiga affärsmål och välj en struktur som stöder både din nuvarande situation och framtida tillväxt.

Val av företagsform är ett av de första besluten blivande företagare står inför och påverkar allt från administration och skattehantering till gränser mellan företaget och dig som företagare. 

I Sverige finns i huvudsak fyra företagsformer om du vill starta företag. Varje form har sina respektive för- och nackdelar och lämpar sig därför för olika typer av verksamheter. 

  • Enskild firma: För den ensamma företagaren som driver en mindre verksamhet. Är enkelt att starta och kräver inte något startkapital. Dock är du personligt ansvarig för alla företagets skulder och rättsliga förpliktelser, vilket kan innebära en högre personlig risk.
  • Aktiebolag: Passar för större verksamheter som har en högre risknivå, om du har behov av att ta in externt kapital eller om du vill separera företagets finanser från dina personliga. För att starta aktiebolag krävs det att du och dina eventuella medgrundare går in med ett aktiekapital på minst 25 000 kr.
  • Handelsbolag: Lämplig för företag där två eller flera personer vill driva verksamhet tillsammans. Samtliga delägare är gemensamt och individuellt ansvariga för företagets skulder. 
  • Kommanditbolag: Liknar handelsbolag men har två typer av delägare: komplementärer som är aktiva i bolaget och har fullt ansvar samt kommanditdelägare som är medfinansiärer men endast riskerar sin insats i bolaget. Detta är ett bra alternativ för dem som vill ha investerare utan att ge dem fullt ansvar.

Överväg vilken företagsform som bäst passar dina affärsmål, risktolerans och långsiktiga planer. För vissa kan det vara fördelaktigt att starta företaget som en enskild firma och sedan omvandla verksamheten till ett aktiebolag när företaget växer medan aktiebolag från start passar bättre för andra. Det kan även vara klokt att rådgöra med en juridisk eller finansiell rådgivare innan du bestämmer dig för vilken företagsform du ska välja. 

Registrera företaget

Efter att du valt företagsform är nästa steg att registrera företaget. Detta inkluderar registrering hos Bolagsverket och Skatteverket, samt att du ser till att du har alla eventuella licenser och tillstånd är på plats. Det är även viktigt att upprätta en solid bokföring och redovisning från start och kan vara fördelaktigt att ta in en bokförare eller revisor för att sköta företagets ekonomi ifall du inte vill eller kan göra det själv. Var också uppmärksam på varumärkesskydd och immateriella rättigheter ifall din affärsidé innefattar unika produkter, tjänster eller teknologier när du startar företaget.

Sätt en ekonomisk plan

En genomtänkt ekonomisk planering är grundläggande när du startar företag. Detta omfattar inte bara att säkra initial finansiering utan även att skapa en hållbar ekonomisk strategi för framtiden som inkluderar prisstrategi, kostnadskontroll och investeringar.. Sätt en realistisk budget som inkluderar både fasta och variabla kostnader samt potentiella inkomstkällor. Håll koll på dina kassaflöden och var beredd att göra justeringar vid behov. Ett robust redovisningssystem och regelbunden finansiell översyn är att rekommendera för att du bättre ska kunna förstå ditt företags ekonomiska hälsa och kunna fatta välgrundade beslut.

Ta fram en strategi för marknadsföring

Marknadsföring är avgörande för att bygga varumärke och locka kunder. Precis som allt annat är det enklare att lyckas med marknadsföringen om du har en satt strategi för hur du vill arbeta med det redan från när du startar företaget. En marknadsföringsstrategi syftar till att bygga ett starkt varumärke som kommunicerar din unika värdeproposition och bör innefatta en kombination av digital marknadsföring, innehållsmarknadsföring, sökordsoptimering, och om möjligt, traditionell marknadsföring. Var konsekvent i din marknadsföring över alla plattformar och försök bygga en stark närvaro i sociala medier för att interagera direkt med din målgrupp. Utvärdera och anpassa din strategi baserat på mätbara resultat och kundrespons.

Planera för skalbarhet

Ditt företags långsiktiga framgång beror på din förmåga att skala och anpassa verksamheten. För att lyckas med det behöver du ha en tydlig vision för hur ditt företag kan utvecklas över tid. Det innefattar inte bara produktutveckling och marknadsexpansion utan också att investera i personal, teknik och skalbara processer för att kunna hantera ökad efterfrågan och komplexitet. Att vara proaktiv gör det enklare att snabbt kunna reagera på marknadsförändringar och nya möjligheter.

Att starta företag är en process som kräver tålamod, uthållighet och en vilja att ständigt lära och utvecklas. Genom att planera i förväg, vara ihärdig och kontinuerligt utvärdera och anpassa din strategi, kan du bygga en stark grund för ditt företag och nå långsiktig framgång.

Justera ditt företagslån
12/6/2024
Finansiering

Justera ditt företagslån

Pandemi, höga elpriser och inflation. Att driva företag är svårt nog som det är, och det har knappast blivit lättare när omvärldshändelser kastar om förutsättningarna. Flexibilitet har alltid varit viktigt för företagare men blir än viktigare i tider som dessa – särskilt när det kommer till företagets ekonomi och finansiering.

Som företagare tvingas du ofta ta beslut utan att ha all information tillgänglig och det blir ofta ett mått av att försöka förutspå och planera för vad som komma skall. Även om det inte brukar ske lika omvälvande händelser som det gjort de senaste åren – särskilt inte med det tidsintervallet som det har gjort – är det mer regel än undantag att saker och ting förändras. Företaget växer, oväntade händelser inträffar och möjligheter dyker upp. 

Det som en gång var optimalt för ditt företag behöver inte vara det en, två eller tolv månader senare. För att du inte ska sitta fast med något som inte passar här och nu har vi därför gjort det enkelt att justera. Har en investeringsmöjlighet dykt upp, har intäktsflödet förändrats eller behöver du lite extra likviditet en period? Hos Froda kan du enkelt logga in och justera ditt lån för att det ska passa behoven ditt företag har idag.

Justera din återbetalningstakt 

Välj mellan att betala tillbaka på lånet varje vardag, en gång i veckan eller en gång i månaden. Hur ofta du amorterar har ingen påverkan på den totala kostnaden för lånet, men olika återbetalningstakt passar olika företag beroende på preferens och intäktsflöde. Har ditt företags försäljning blivit mer kontinuerlig och löpande kan du ändra till en återbetalningstakt med högre frekvens för att få mindre volatilitet i likviditeten. På motsvarande sätt kan du sänka frekvensen om ditt företag får betalt för sina produkter och tjänster vid givna tillfällen, för att på så sätt matcha amorteringarna till när det finns pengar i kassan.

Gör en extra inbetalning

Du kan alltid betala av delar av ditt lån hos Froda helt utan tillkommande kostnader. Du väljer själv hur stor summa du vill betala tillbaka och återbetalningen sker helt automatiskt genom att du loggar in och triggar en extra betalning. Genom att göra en extra inbetalning kan du sänka företagets löpande utgifter. Du sänker även totalkostnaden för ditt lån då du minskar lånebeloppet vilket leder till att även dina räntekostnader går ner. 

Utöka ditt lån

Genom att logga in på Froda kan du alltid se ditt tillgängliga låneutrymme och utöka ditt lån när du behöver. Utrymmet uppdateras i takt med företagets omsättning vilket gör att du kan fortsätta investera när företaget växer och ha en tillgänglig buffert ifall något oväntat skulle hända. Eftersom du inte är bunden till beloppet du ansökt kan du även börja med att låna ett mindre belopp ifall du vill göra en investering, och öka investeringen ifall den föll väl ut, och på så sätt hålla nere risken.

Förläng löptiden

Vill du minska på storleken på dina återbetalningar eller behöver du pengarna lite längre? Du kan enkelt logga in och förlänga löptiden på ditt lån. På så sätt kan du både sänka företagets löpande utgifter samt ha tillgång till finansieringen längre. 

Pausa amorteringen

Ibland kan du helt enkelt behöva en paus. Därför kan du alltid pausa amorteringen på ditt företagslån hos Froda. Du kan pausa amorteringen när du vill och så ofta du vill i upp till 6 månader. När du pausar amorteringen betalar du endast ränta under tiden det är pausat och frigör därmed likviditet som kan användas till annat samt sänker företagets utgifter en period.

DECORATIVE
DECORATIVE
DECORATIVE